החלפת מפרק ברך: מתי זה הכרחי ומהן האפשרויות?



רובנו כלל לא חושבים או מתמקדים בברכיים שלנו, עד שהן כואבות. כאב בברכיים או נוקשות בהן יכולים להפוך את הפעולות היומיומיות הפשוטות, לכאורה, שלנו להרבה יותר מורכבות ובעיקר לכאלו המלוות במאבק בלתי נסבל. כאשר טיפולים שמרניים שונים לא עוזרים במקרים כאלה, וכך גם תרופות נגד כאבים או אפילו פיזיותרפיה, ניתוח החלפת מפרק ברך נכנס לתמונה כפתרון מתאים. תוהים מתי הוא אכן הכרחי ומה חשוב לדעת עליו? הנה, התשובה.

-Photo by Terry Shultz P.T. on Unsplash

החלפת מפרק ברך – מתי היא נדרשת?
מפרק הברך שלנו הוא אחד מהמפרקים היותר חשובים ופעילים בגוף שלנו, וככזה הוא עשוי להישחק עם הזמן, בין אם בשל הגיל, בשל פציעות חוזרות ונישנות ולעיתים בשל מחלות מסוימות. כאשר הכאב הנלווה לכך הופך לבלתי נסבל ומגביל את הפעילויות היומיומיות שלנו, לרבות הליכה, קימה וישיבה, זה הזמן לשקול אפשרות של ניתוח החלפת ברך. גם כאשר תרופות לא עוזרות, פיזיותרפיה או כל טיפול שמרני אחר לא מסייע במניעת אותם כאבים, ייתכן וניתוח הוא הצעד הנבון.

הערכה רפואית מעמיקה – כך מקבלים את ההחלטה הנכונה
לפני שבוחנים הליך דרמטי כמו ניתוח החלפת מפרק ברך, חשוב לעבור הערכה רפואית מעמיקה, הבוחנת את מצבה של הברך. את הדבר ניתן לעשות באמצעות בדיקות יזומות שונות, כמו בדיקת רנטגן, בדיקת MRI וכמובן בחינת ההיסטוריה הרפואית של המטופל. כל אלה, מספקים תמונת מצב מקיפה ועדכנית, בעזרתה אפשר ורצוי לקבל את ההחלטה הנכונה. לצד אלה, יש לקחת בחשבון גם את גיל המטופל כמובן, את רמת הפעילות הגופנית שלו וכן את הציפיות שלו מההליך. הסיבה לכך קשורה לעובדה שמדובר, כאמור, בהליך דרמטי, הנלווים אליו לעיתים סיכונים מסוימים.


החלפה חלקית, מלאה ואפשרויות נוספות – פתרונות רבים לבעיה אחת
עולם הרפואה מציע כיום כמה פתרונות במקרה של בעיות הקשורות למפרק הברך ולניתוח הכולל את החלפתו. זה יכול להיות ניתוח החלפת ברך חלקית, כלומר, החלפה רק של חלק מהמפרק, או ניתוח במתכונת מלאה, אז כל המפרק מוחלף בשתלים מלאכותיים. בשנים האחרונות, ובייחוד לאור הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום, מוצעים שתלים מתקדמים מאד, המאפשרים רמת עמידות גבוהה. מעבר לכך, ניתוחים שהם פחות פולשניים גם כן מהווים פתרון, וזאת לאור ההחלמה המהירה יותר שניתן ליהנות ממנה, כמו גם הדיוק הרב המתאפשר בזכותם.


תהליך שיקום מתאים והחלמה מוצלחת – הדרך אל ההצלחה
ניתוח החלפת ברך, ובייחוד בזכות הטכנולוגיה והשיפורים הרבים בתחום כאמור, יכול לעבור בקלות ובהצלחה, אך כל זאת בתנאי שמקפידים על הליך שיקומי מתאים ועל החלמה טובה. המשמעות לכך בפועל היא ביצוע תרגילים מתאימים המאפשרים את חיזוק השרירים שסביב המפרק, מנוחה נכונה על פי הנדרש, התמדה ובעיקר הרבה מאד סבלנות. יש לזכור כי החלמה היא תהליך הדרגתי, העשוי להימשך כמה חודשים. השיפור המשמעותי לרוב לא יהיה ניכר באופן מידי אך בהחלט יופיע אם מקפידים על ביצוע תרגילים ועושים זאת בנחישות רבה. מטופלים רבים שעברו החלפת ברך מעידים כי כבר לאחר כמה שבועות מהניתוח אפשר לראות תוצאות.


לסיכום
ניתוח החלפת מפרק ברך משפר משמעותית את חייהם של כל אלה הסובלים מכאבים כרוניים ומגבלות בתנועה הקשורות לברכיים. יחד עם זאת, וכמו כל הליך אחר, הוא מצריך בחינת האפשרויות הרלוונטיות והיוועצות עם רופא מטפל, הבוחן את המקרה עצמו ובהתאם מייעץ אודות הטכניקה הנכונה. בכל מקרה, זוהי דרך מצוינת לחזור אל המסלול ובתנאי, כמובן, שמקפידים על שיקום הולם והחלמה מוצלחת.





 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה