מה עדיף לשכור דירה או לקנות?



ישראלים רבים חלוקים בדעתם בנושא האם כדאי לרכוש דירה ולהתחייב למשכנתא ארוכה לתקופה של 20 שנה ולמעלה מכך או שעדיף לשכור דירה ולהשקיע כסף באפיקי השקעה שונים.

למעשה, זו אחת השאלות המעסיקות רבים בארץ, במיוחד צעירים חסרי דיור המעוניינים בקורת גג שלהם ובנכס הרשום על שמם. החלום הישראלי הוא לרכוש דירת מגורים וליהנות מאיכות חיים גבוהה בפרויקט מגורים איכותי במיקום אטרקטיבי.

עם זאת, ללא הון עצמי כפי שנדרש במגבלות שקבע בנק ישראל, לא ניתן לממש ולהגשים את החלום, לכן אם אין לזוג את ההון הראשוני עליהם לשכור דירה ובאפשרותם לחסוך בינתיים כסף בצד ולהחליט בהמשך האם להשקיע בדירת מגורים או להמשיך לחסוך וליהנות מתשואה גבוהה ומכסף שעובד עבורם.

השקעה בדיקה משתלמת יותר במקרים מסוימים

מומחים בעולם הנדל"ן טוענים כי השקעה בדירת מגורים כדאית לבני זוג בעלי הון אישי גבוה, כך אין צורך להתחייב למשכנתא גדולה ויקרה לתקופה של יותר מ-20 שנה. כאשר מנתחים את השאלה בהיבט כלכלי, הרי כל מומחה פיננסי יכול להוכיח כי משתלם יותר להשקיע את הכסף באפיקי השקעות שונים כמו מניות, אג"ח וכדומה, כך ניתן לתת לכסף לעבוד עבורנו וליהנות מתשואה חיובית גבוהה. עם זאת, ישנם שיקולים נוספים כאשר יש לקבל החלטה האם לקנות או לשכור דירה, מאחר ונכס בבעלות שלנו מקנה לנו ביטחון, אפשרות לגור בדירה בלי לחשוש משכר דירה ההולך וגדל מדי שנה, וללא צורך לחפש תמידית דירה פנויה אחרת במידה וסובלים מבעל הבית או שהוא דורש מחיר גבוה מדי.

אמנם, מגורים בשכירות מאפשרים גמישות גבוהה וניתן לעבור בקלות ובמהירות לדירה אחרת אם רוצים לשנות את סביבת המגורים, להתקדם לדירה מרווחת יותר, לצמצם עלויות ולשכור דירה קטנה אחרי שהילדים עזבו את הקן, וגם קל יותר לעבור למקום עבודה חדש. שכירות מאפשרת לזוג לחסוך כסף בצד בעוד זוגות אחרים משלמים משכנתא יקרה, כמו כן השוכרים אינם צריכים להתמודד עם עלויות התחזוקה של הדירה מאחר והנושא מוטל על בעל הבית.

מאחר ובישראל שוק השכירות אינו מפותח ובעיקר בעלי נכסים פרטיים משכירים דירות אך אין פתרונות להשכרת דירות לטווח ארוך עם הגנה של המדינה, זוגות רבים מעדיפים לחפש דירות למכירה. רבים מחפשים דירות למכירה מקבלן כדי לגור בנכס חדש עם מפרטי טכני עשיר בהתאם למיקום המועדף עליהם, הם אינם מוכנים להתפשר אך יש המעדיפים להמתין ולבדוק האם מחירי הנדל"ן בארץ ירדו, ורק אז לרכוש נכס למגורים או להשקעה.

כאמור, בהיבט הפיננסי יש הצדקה לשכור דירה ולשלם פחות כסף מדי חודש, כל עוד משקיעים את ההפרש בין עלות המשכנתא לבין עלות שכר הדירה. מבחינה חשבונאית רבים כבר הוכיחו כי עדיף לשכור ולא לקנות דירה, מאחר ולאחר 20 שנה בני הזוג יכולים לחסוך סכום נאה בצד, אך ישנם שיקולים רבים אחרים המטים את הכף וגורמים לרוב הישראלים להעדיף רכישת דירה על פני שכירות לטווח ארוך.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה