התלמידים יציעו איך יראה חצר בית הספר שלהם



להסיר מכשולים, ללמוד בחוץ, להוסיף צבע ולהקצות שטח למשחק הגולות הוותיק *עיריית ראשון לציון שאלה את התלמידים איך הם היו רוצים את החצר שלהם * אחרי חוברת ארנונה לילדים,משתפת העירייה את הילדים גם בקבלת ההחלטות בדבר חצר בית הספר * ישורון ישמש מקרה בוחן ראשון

המבוגרים ביננו יאמרו בוודאי: "אצלנו זה לא היה קורה". תוכנית עיר ידידותית לילדים תופסת תאוצה בראשון לציון ועתה משתפת העירייה את הילדים בחצר בית הספר האידיאלית עבורם. את התוכנית מוביל מינהל קהילה בראשות דפנה שקורי יחד עם אגף נוער וצעירים. נציגי מינהל ההנדסה בעיריית ראשון לציון שמעו את הילדים מעלים רעיונות בדבר חצר בית הספר בכנס "עיר ידידותית לילדים ולנוער" שהתקיימה לפני כחצי שנה בעיר, והחליטו להרים את הכפפה.

בית הספר היסודי ישורון עומד בפני שדרוג החצר ולכן נבחר להיות מקרה בוחן ראשון שבו רעיונות הילדים יבואו לידי ביטוי בתוכנית התכנונית. נציגי מינהל ההנדסה בעירייה ומתכנני התוכנית נפגשו עם נציגי תלמידי כיתות ד'-ו', נציגי צוות חינוכי ונציגי הורים. הם חולקו לשלוש קבוצות דיון: תלמידים, צוות חינוכי והורים. דווקא בעידן המודרני שבו עולות שוב ושוב הטענות שהתלמידים עסוקים יותר במכשירים הסלולאריים ובכך מפקירים את משחקי החצר הוותיקים, היה מעניין לשמוע מה התלמידים חושבים. התלמידים אמרו שחייבים להסיר את כל המכשולים מהחצר, שהם ישמחו לעבור ללמוד מדי פעם בחוץ, בחצר. הם מעוניינים להשאיר את משחקי הרצפה ואף להוסיף הוספת משחקים/מתקנים מודרניים חינוכיים. ואפילו להקצות שטח עבור משחק הגולות המפורסם שנראה כאילו נעלם מהעולם.

מעוניינים להתעדכן בכל מה שקורה בעיר? לחצו כאן  ותנו לייק לדף הפייסבוק שלנו.

התלמידים ביקשו הפרדה בין מגרשי הכדורגל לכדורסל והתלמידות ביקשו מגרשי משחק עבורן. התלמידים ביקשו להוסיף צבעים בתוך המבנה ובחצר וכן ביקשו ארונות אחסון אישיות. הורי התלמידים אמרו שחניות האופניים מיותרות שכן התלמידים לא מגיעים עם אופניים ושמתקני המשחק מיותרים שכן הם סובלים מוונדליזם. אל מול זה, הם צידדו ברעיונות של התלמידים בדבר אזור ייעודי למשחק גולות, למידה מחוץ לכיתות והקצרת מקום משחק כדור רשת עבור הבנות. גם הצוות החינוכי הצטרף לרעיון של הלמידה בחוץ והשארת משחקי רצפה אך צידדו בהורים בדבר חשש מוונדליזם במתקני משחק.

המתכננים ונציגי מינהל ההנדסה אספו את הרעיונות, הלכו לעשות שיעורי בית וחזרו עם הדמיות ראשונות. התקיים רב-שיח פורה וחיובי מאד, במסגרתו העלו הילדים, המחנכים וההורים, נקודות התייחסות חשובות ומעניינות. הילדים היו נרגשים מאוד לראות את הסרטון עם הדמיית החצר שהוכן במיוחד עבור הפגישה. לשמחת כולם, הילדים גילו מעורבות רבה והגיעו מאוד מוכנים לקראת הפגישה וזאת הודות למנהלת ולצוות החינוכי שהכינו את הילדים מבעוד מועד לקראת הפגישה. בהמשך צפויים להתקיים מפגשים נוספים במטרה להתכוונן על התוכנית במטרה להגיע לתכנון מוסכם ומקובל על הצדדים.

מחזיקת תיק החינוך, חברת המועצה, פרופ' תמי רונן, אמרה "הרצון לעזור לילדי העיר להתפתח הוא נר לרגלנו. מה שנשקיע בהם היום יקבע כיצד תיראה החברה שלנו בעתיד. המטרה שלנו היא להעניק להם את התנאים הסביבתיים העירוניים להתפתח בצורה הנכונה ביותר".

ראשון לציון היא העיר הראשונה בישראל שהצטרפה לתוכנית "עיר ידידיותית לילדים"- מיזם של האו"ם שהחל לפעול בשנת 1996 על בסיס החלטת האו"ם, שקרא להפוך ערים למקומות שראוי לכל האוכלוסייה לחיות בהם. משמעות התכנית היא כי זכויות הילדים יובאו לידי ביטוי במדיניות, בחוקים ובתקנות, בתכניות ובתקציבים של  הרשות המקומית, וכי הילדים יהיו גורמים פעילים בחיי העיר כך שקולותיהם ודעותיהם יובאו בחשבון וישפיעו על תהליכי קבלת ההחלטות ברשות. למעשה מדובר על שינוי תפיסה בנוגע לילדים ולבני נוער ברשות: הצבתם בראש סדר העדיפויות והתייחסות לכלל הנושאים על סדר יומה של הרשות מנקודת המבט של טובת הילד. מדי שנה מקיימת העירייה כנס גדול בהשתתפות כל גורמי המקצוע וכמובן נציגות של ילדים ובני נוער. שיתוף הפעולה כבר נשא פרי. כך למשל  עיריית ראשון לציון הוציאה לראשונה בתולדותיה חוברת ארנונה לתושבי הצעירים, צעירים מאוד. החוברת ציורית וצבעונית מהעמוד הראשון ועד לאחרון, למעשה אפילו תמונת ראש העירייה, דב צור, בפתח הדברים- מצוירת. הטקסטים נכתבו בחרוזים והם מנוקדים לקריאה קלה גם לגילאים הצעירים. יוזמה זו היא חלק מכוונת העירייה להנגיש שירותיה בעיר דווקא לאוכלוסיית הילדים.

צילום- עיריית ראשון לציון
הדמייה- שמרית רז אדריכלות נוף

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה