דיאטה ללא גלוטן – האם כדאי לנסות?



כל כמה חודשים מתפרסם "פתרון הקסם" לירידה במשקל, דיאטה חדשה שתפחית את משקלך במהירות הבזק, שבועות בודדים ללא צורך בפעילות גופנית, לא נחוץ כוח רצון ואפילו אין הרגשת רעב. מאוד פשוט ועם הרבה יתרונות. איך לא חשבו על זה קודם?

לכאורה, הדיאטות האלו מאוד מפתות, אך לפני שרצים לאמץ את דיאטת הפלא מומלץ לקרוא את האותיות הקטנות. במאמר הבא נתמקד בעשיית דיאטה ללא גלוטן, דיאטה נפוצה מאוד בישראל בשנים האחרונות.

מהו גלוטן?

הגלוטן הינו חלבון המורכב מגליאדין וגלוטנין המצוי בארבעה סוגי דגנים: חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. גלוטן מושמץ מאד לאחרונה ע"י מקדמי דיאטות, נטורופתיים, טבעונאים ואחרים. הגלוטן מבחינתם הוא סוג של דבק, מזיק למערכת העיכול ומשבש את ספיגת המזון, גורם לתופעות של נפיחות, פריחה, חוסר פוריות ,דיכאון ועוד.

האם הגלוטן באמת מזיק לבריאותנו?

מבחינה מדעית אין עדיין כל הוכחה שגלוטן גורם להשמנה או מפריע לתהליך הירידה במשקל ולכן אין שום יתרון להוציא מהתפריט מזונות עם גלוטן, מלבד במצבים בהם אושרה רגישות לגלוטן ע"י בדיקות רפואיות.

גלוטן = דבק. הכצעקתה? - הגלוטן הינו מסיס במים, תכונה המאפשרת לו, כשמערבבים קמח עם מים, ליצור קשרי גופרית הגורמים לגמישות ואחידות הבצק.

נכון, גלוטן קשה לעיכול - לחולי צליאק, אנשים המפתחים תגובה חיסונית כלפי הגליאדין הנמצא בגלוטן, ובעקבות כך נגרם נזק לרירית המעי הדק ותת ספיגה של חומרים חיוניים רבים. אבל, אדם בריא מפרק את חלבון הגלוטן וסופג אותו כמו כל חלבון אחר. 

יתרה מכך, מזונות רבים המכילים גלוטן הם בעלי ערכים תזונתיים גבוהים. כשמחליטים להוציא אותו מהתזונה היומית קיים סיכון לחסרים תזונתיים בגוף כמו ברזל, ויטמינים מקב' B ופחות סיבים תזונתיים.

האם דיאטה ללא גלוטן מקיימת את ההבטחה של ירידה מהירה במשקל?

הימנעות מאכילת גלוטן מורידה מהתזונה היומית מזונות רבים שהינם עתירי קלוריות ושומן כמו מאפים עשירים בקמח לבן-בורקסים, פיצות, חטיפים, עוגות ועוגיות. לכן דיאטה נטולת גלוטן יכולה לעזור בירידה במשקל. 

אולם, אין לשכוח שלעיתים מזונות ללא גלוטן עלולים להכיל יותר שומן, סוכר, מלח וקלוריות, ועל כן, אכילה לא מבוקרת של מזונות ללא גלוטן עלולה גם היא להביא לעלייה במשקל.

הבעיה העיקרית בדיאטה נטולת גלוטן היא יכולת ההתמדה לאורך זמן בדיאטה זו. האם אפשר להיגמל לעד ממזונות המכילים גלוטן? מה יקרה לאדם שמזונות אלו היו חלק מהתפריט היומי שלו והוצאו באופן פתאומי ללא הדרגה? יש סיכויי רב שהוא לא יצליח לעמוד במשימה ויאכל מאכל המכיל גלוטן. מעידה חד פעמית זו יכולה לגרום לפיצוי על חסך במזונות אלו ומכאן לעלייה במשקל הגוף הקודם ואף למשקל גבוה יותר.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה