כך תזונה מותאמת אישית יכולה לשפר את הביצועים הספורטיביים



גם אם אתם ספורטאים מקצוענים, וגם אם פעילות גופנית היא תחביב מבחינתכם, תזונה נכונה תשפר במידה ניכרת את הביצועים שלכם. ליתר דיוק, תזונה נכונה שמותאמת אליכם באופן מושלם. כאן בעמוד תמצאו מידע מפורט בנושא - מוזמנים להיעזר בו כדי לשדרג את התזונה ואת האימונים.

Link Power

כמות חלבונים מדויקת

פעילות גופנית משמעותית מחייבת חלבונים שהם אבות הבניין לשרירים. מצד שני, כמות עודפת של חלבונים עלולה ליצור עומס יתר על הכליות וגם על הכבד. תופעה שלילית נוספת היא דלדול עצמם עקב אובדן סידן. בהתאם צריכת החלבונים צריכה להתבצע באופן מושכל - בהתאם לגיל, למגדר, למשקל וגם לסוג הפעילות הגופנית והאינטנסיביות שלה. כלומר, להיות מותאמת אליכם באופן מדויק.

כמות אנרגיה נכונה ופיזור אופטימלי לאורך היום

דגש נוסף בתזונה לספורטאים הוא אנרגיה זמינה עבור הפעילות הגופנית. מקור האנרגיה המידי הוא פחמימות, וגם את הרכיב הזה חשוב לצרוך בחוכמה - גם מבחינת הכמות, גם מבחינת הסוג וגם מבחינת התזמון.

ההבחנה העיקרית היא בין פחמימות פשוטות למורכבות. הפחמימות מהסוג הראשון נספגות תוך זמן קצר ואילו לאלה מהסוג השני קצב ספיגה איטי כך שהן מספקות אנרגיה לאורך זמן רב יותר. אכילת פחמימות פשוטות כשאין אימון קרוב גורמת לגוף להמיר אותן לשומן, כך שהתוצאה אינה חיובית. לעומת זאת לפני אימון כן יש צורך באנרגיה מידית כדי שהגוף לא ישרוף חלבונים כמקור לאנרגיה לפעילות הפיזית.

גם כמויות גדולות מדי של פחמימות, משני הסוגים, עלולות להוביל לעלייה במשקל בלי עלייה במסת השריר, כך שכדאי מאוד לבנות תפריט על בסיס הלו"ז היומי והתזמונים של האימונים.

תפריט שמכיל את כל המינרלים החיוניים

מרכיב מרכזי שלישי בתזונה מותאמת אישית לספורטאים מקצוענים וחובבנים הוא מינרלים. הגוף שלנו זקוק לברזל, סידן, אשלגן, אבץ, מגנזיום ועוד. הסידן למשל בונה שלד חזק שיוכל לעמוד בזעזועים שהגוף חווה תוך כדי ריצה, קפיצה וכו'. רמה נמוכה של מגנזיום גורמת להתכווצויות שרירים ולהתעייפות מהירה. אבץ נחוץ להתאוששות מיטבית אחרי כל אימון, וגם למינרלים האחרים תפקידים חיוניים. את כולם ניתן לקבל מאוכל, ולכן נדרש תפריט מאוזן גם מבחינה זו. עוד כדאי לקחת בחשבון שיש מזונות שפוגעים ביכולת של הגוף לספוג מינרלים (וגם ויטמינים) ולכן הצורך בהתאמה אישית.

איך מתבצעת התאמה אישית לתזונה?

באופן טבעי התאמת התפריט למאפיינים הספציפיים של כל ספורטאי וספורטאית מחייבת בקיאות מקצועית מעמיק. הכתובת הנכונה היא תזונאי קליני, או כמובן תזונאית קלינית, רצוי עם ניסיון בתחום הספורט. השלב הראשון הוא מיפוי מדויק של הצרכים התזונתיים בהתאם לסוג הפעילות הגופנית, השלב הבא הוא קשב מלא לאדם כדי להבין מהם ההרגלים הקולינריים שלו, ולאחר מכן ניתן לבנות תוכנית מדויקת.

התאמת תזונת ספורט ע"י קלינאי בתחום כוללת התייחסות גם לטעם - תפריט לספורטאים חייב להיות גם מהנה, כדי שתוכלו להתמיד בו ולהמשיך לשפר עוד ועוד את הביצועים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה