הטפסים שכל אדם סיעודי צריך להכיר



בשנים האחרונות ניתן להבחין בקלות כי מוסדות ממשלתיים שונים, כגון ביטוח לאומי, עברו ועודם עוברים שינוי מהותי במתן שירותים לציבור: הדיגיטציה מורגשת כמעט בכל שירות ממשלתי. תמורה זו היא בשורה של ממש: עבור הישראלים המתמצאים בסביבה ממוחשבת מדובר בשינוי מבורך, בעוד המבוגרים יותר והגמלאים לרוב ימצאו עצמם אובדי עצות אל מול דהירה זו אל הקדמה הטכנולוגית. בכל מקרה, הדיגיטציה עוד לא מצאה פתרון לאחד הדברים היותר מבלבלים שביטוח לאומי מתמחה בו: טפסים. מומחי חברת 'זכותי', המתמחה במיצוי זכויות רפואיות, נחלצו לעזרתנו על מנת לעשות לנו סדר בעניינים. והפעם: הטפסים שחשוב שזכאים לקצבת סיעוד יכירו.

"זה נכון שלא כל מי שזכאי לקצבת סיעוד הוא בהכרח קשיש. אבל חשוב לזכור שכשאדם נמצא במצב סיעודי, גם אם הוא צעיר, יש לו אפילו פחות אורך רוח מהרגיל להתעסק בטפסים, נהלים ובירוקרטיה," אמרו לנו המומחים מטעם החברה. "לדאבוננו, אי הבקיאות הזו היא אחד הגורמים הכי משמעותיים לאי-ניצול זכויות סיעודיות. זהו מצב עצוב ובלתי מתקבל על הדעת." 

2600 הוא רק ההתחלה

כמובן, כדי להתחיל את הליך קבלת הזכאות לקצבת סיעוד, יש לפני הכל למלא טופס תביעה לגמלת סיעוד, הנקרא טופס 2600. את הטופס ימלא התובע, בן משפחה או מכר שלו. לטופס יש לצרף מכתב סיכום רפואי מעודכן וחתום ע"י רופא ואישור הכנסות של התובע ובן\בת הזוג בשלושת החודשים שקדמו להגשת התביעה. כמו כן, יש לצרף לטופס אישור הוצאות קבועות. בטופס מתבקש מן התובע להצהיר על מצבו הבריאותי והתפקודי, ולבחור מה היחס בין קבלת גמלה כספית לשירותי סיעוד בו הוא מעוניין. לדוגמה, אדם ברמת סיעוד 3 הינו זכאי ל-17 שעות סיעוד שבועיות, כשכל שעה 'שווה' 205 ש"ח. ניתן להמיר חלק משעות הסיעוד בגמלה כספית.

בנוסף, הטופס מצריך מהתובע לאפשר לביטוח לאומי גישה למידע הרפואי שלו. במידה והתובע מתגורר בבית אבות, מוסד או משפחתון, על מנהל המוסד לחתום על טופס 2604 עבור התובע.

"רבים לא מודעים לכך בהתחלה, אך הליך קבלת זכויות סיעודיות אינו מתחיל ונגמר בהגשת טופס 2600. יש עוד לא מעט טפסים אחרים שהינם הכרחיים, וטפסי רשות שיכולים לעזור למקסם את הזכויות הסיעודיות של התובע," ציינו המומחים מטעם 'זכותי'. "כל המידע הזה עלול להלאות, אבל כשאדם מגיע למצב סיעודי, חשוב שידע איך הוא יכול לקבל את כל מה שמגיע לו. עם זאת, בהליך מימוש זכויות מסוג כזה, למלא טפסים זה לפעמים פשוט לא מספיק. במקרים כאלה, הכנת תיק רפואי מוצק ומפורט על ידי איש מקצוע עשויה להגביר את הסיכויים למיצוי הזכויות."

Shutterstock

 

 

 

לא הכרחי, אבל כדאי

דוגמה מצוינת לטופס שאינו הכרחי אך יכול לעזור רבות לאנשים סיעודיים הוא טופס 2670. טופס זה למעשה מיועד לסיעודיים או עיוורים המתגוררים בגפם, או החיים עם אדם נוסף שגם הוא מוגבל בתפקודו. מילוי טופס זה יכול לזכות אדם סיעודי בזכויות נרחבות יותר.

הזכאות לשירותי סיעוד מתחלקת ע"פ דירוג רמות, כשהדרגה הנמוכה ביותר היא 1 והגבוהה ביותר היא 6. טפסים 2672 ו-2673 מיועדים לבחירת שירותי הסיעוד בו מעוניין התובע. טופס 2672 ימולא על ידי זכאים ל-2.5 עד 3 נקודות, וטופס 2673 ימולא ע"י זכאים ל-2 עד 6 נקודות.    

טופס 2655 מאפשר לאדם סיעודי שיש לו מטפל צמוד לקבל גם גמלה בכסף. קבלת הגמלה וגובהה תלויים במספר גורמים, כגון: רמת זכאות, אזרחותו של המטפל (האם הוא ישראלי או עובד זר), ועוד. הטופס מאפשר לבחור באיזה יחס בין גמלה כספית לטיפול סיעודי מעוניין התובע.   

הדרך אל הזכויות הסיעודיות

כמובן שאין זו רשימת הטפסים המלאה לאנשים סיעודיים, אך אלו הם הטפסים שנמצאים בשימוש הנרחב ביותר. "אנחנו ב'זכותי' מודעים היטב לעובדה שכל ההתעסקות במילוי טפסים, צירוף אישורים ועמידה על מה שמגיע לתובע זה תהליך תובעני ומתיש," סיכמו המומחים מטעם החברה. "אבל בדיוק בשביל זה אנחנו כאן: כדי להקל על צעדיו של האזרח בדרכו אל זכויותיו הסיעודיות, שאותן הוא צריך היום יותר מכל."

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה