אזעקות ויירוטים מעל ראשון לציון



מספר שיגורי טילים לעבר העיר יורטו בהצלחה * במספר מקרים נחתו רסיסים בעיר, באחד האירועים חדר רסיס לגג בית פרטי * בכל האירועים לא היו נפגעים * בעיריית ראשון שיפצו והשמישו מקלטים ציבוריים, במקביל הועברו פעילויות הקייטנות ובתי הספר של הקיץ למרחבים מוגנים

שנה וחצי אחרי מבצע עמוד ענן שבסיומו פגע טיל פאג'ר בבניין מגורים ברחוב העסיס בעיר, בעיריית ראשון לציון נערכו מבעוד מועד, תרגלו כניסה למצבי חירום, קיימו קורסי חילוץ למתנדבים, שיפצו והשמישו מקלטים ציבוריים ונבדקו מערכי החירום באגף החירום בחברה לביטחון.

תושבי העיר נכנסו להגדרת "זמן התקפה" ביום שלישי בשבוע שעבר. ביום הראשון למבצע "צוק איתן", בעקבות ההסלמה במצב וקבלת מידע על צפי לירי טילים, החליט מנכ"ל העירייה, פרנקו גונן, בעצה אחת עם פיקוד העורף, להורות על פינוי המתרחצים בחוף הים מאחר ואין במקום מרחבים מוגנים. המצילים ופקחי החברה לבטחון כרזו למתרחצים לצאת מהמים ולפנות את החוף, ואלו גילו משמעת וסדר מופתי. כאלף מתרחצים התפנו מחוף הים. כשלוש שעות לאחר מכן התברר כי היה בסיס להתראות כאשר אזעקה הופעלה בראשון לציון ולאחריה יירוט מעל שמי העיר.

בעיריית ראשון לציון התקבלה החלטה על פתיחת המקלטים הציבוריים וכן על העברת הלימודים בקייטנות ובבתי הספר של הקיץ למרחבים מוגנים. כמו כן, ראש העירייה הנחה כי כל פעילות עירונית ובכלל זה כל הפעילויות של החברה העירונית לתרבות ספורט ונופש יתקיימו במקום בו ניתן לתת מענה הולם למיגון הילדים.

יום למחרת (9.7) התקיימה במרכז השליטה הערכת מצב עם אלוף פיקוד העורף, אייל איזנברג. באותו היום, גם בבוקר וגם בשעות אחר הצהריים יורטו רקטות מעל שמי העיר.

רוצים להיות מעודכנים בכל מה שקורה בעיר? לחצו כאן  ותנו לייק לדף הפייסבוק שלנו.

במהלך היום רסיסי אחת הרקטות נחתו על בית מגורים במרכז העיר. חלקי הטיל חדרו את גג הבית וגרמו לנזק. בת המשפחה, חיילת, הייתה באותה השעה בבית במרחק של מטרים בודדים מהמקום ולא התפנתה למרחב מוגן מכיוון שלא הופעלה אזעקה בעיר. ראש העירייה, דב צור שוחח עם אם המשפחה שהעלתה את הטענות על כך שהאזעקה לא הופעלה. ראש העירייה העלה את הנושא באותו היום בפני השר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', שביקר במרכז השליטה במוקד העירוני.

פיקוד העורף החליט באותו היום על פתיחת שתי תחנות להתרמת דם במתנ"ס קרית גנים ובהיכל הספורט. בעקבות האירועים, החליטה העירייה לדחות את אירועי יריד החוצות ויום הבריאות שתוכננו.

ביום השלישי (10.7) לכניסת ראשון לציון לטווח ירי הטילים, נשמעה שוב אזעקה בשעות הערב. אולם היירוט לא היה מעל לשטח העיר. ביום שישי בבוקר (11.7), ביקר שר החינוך, שי פירון, בחדר מצב בעיר. מינהל החינוך בראשות ד"ר שוש נחום עדכנה כי כל הפעילויות מתקיימות במרחבים מוגנים. כמו כן, עודכן השר כי כל המחנכים של שנת הלימודים הקודמת יצרו קשר עם תלמידיהם ובמקרים של חרדה נשלחו יועצות לביקורי בית.

החל משעות אחר הצהריים ועד לערב נשמעו מספר אזעקות בעיר ודווחו על שלושה יירוטים. כאשר בשני מוקדים שונים במערב העיר נפלו שרידי רקטות. ביום שבת, בשעות אחר הצהריים, נשמעה שוב אזעקה בעיר אך לא דווח על יירוט בשמי העיר. ביום ראש השבוע נשמעה שוב אזעקה בסביבות השעה 16:30, כיפת ברזל יירטה טיל בשמי העיר. רסיסי כיפת ברזל ונפל חי של טיל נפלו על שכונה בצפון העיר. חבלן משטרה טיפל בשני המוקדים והטיל נוטרל ונלקח מהמקום.

בימים האחרונים נרשמה עלייה דרמטית בפניות למוקד. אם ביום רגיל נרשמות כ-1800 שיחות, בימים הראשונים למבצע רשמו 3,800 שיחות. בין הימים שלישי עד שבת נכנסו למוקד העירוני 13,550 שיחות לעומת 7,200 בשבוע רגיל. במוקד מציינים כי עומס השיחות גורם לכך שבשעות השיא זמן ההמתנה ארוך מהרגיל.

ראש העירייה, דב צור, שיבח את התנהגות התושבים בעת שמיעת האזעקה ואמר: "אני גאה בתושבים שמגלים אחריות וחוסן במהלך המבצע. לצערנו במציאות זו, נוכחנו להבין כבר במבצע עמוד ענן כי הקפדה על הוראות והנחיות פיקוד העורף מצילות חיים."

צילום: עיריית ראשון לציון


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה