דנקרק – האם דנקרק הוא סרט מלחמה



לאחרונה, כאשר ביררתי את דעת חבריי לסרט מומלץ, שמעתי הדים באשר לסרט דנקרק. יודעי דבר שסרט זה של כריסטופר נולאן שוב המריא ונבחר לסרט בין ל"מאה הסרטים הטובים בכל הזמנים."
לאחר שבעה סרטים בהפרש של שנתיים בערך, כריסטופר נולאן הרגיש נוח בכורסה. הוא ביסס את מעמדו בתעשיית הקולנוע כבמאי מבריק, שנודע כמעמיק. את רוב סרטיו הוא כתב עם אחיו יהונתן.
בין סרטיו תוכלו לזהות: "באטמן מתחיל", "יוקרה", "האביר האפל", "ממנטו", "התחלה", "בין כוכבים" ונוספים.

 

בד"כ סדרות הסרטים של נולאן קיימים מספר גורמי הפתעה: הראשון שבהם הוא כשמו כן הוא, גורם הפתעה. אין לדעת איך סרט ייגמר. התוכן אצל נולאן, בייחוד שהוא ואחיו כותבים את התסריט, הוא לא צפוי ומותיר אחריו שאלות. השני הוא שהז'אנר, במיוחד ז'אנר סרטי מלחמה, פחות מקבל מקום של סרט מלחמה – ויותר של סרט מתח טוב.

דנקרק הוא חוף בבריטניה, אשר מרכז הסרט הוא בעצם סיפור החילוץ של החיילים בדנקרק או מדנקרק. הסרט מספר את סיפורם של החיילים וההוואי שלה, יצר ההישרדות. את סיפור החילוץ מכירים מעטים, אולי רק בגבולות בריטניה.

הסרט מתאר שלושה סיפורים שמסופרים במקביל ויחדיו נותנים תמונה מלאה:

טומי, חייל בריטי (פיון וויטהאד), מוצב בצרפת בשנת 1940. לאחר ההפסד של בעלות הברית את הקרב על יבשת אירופה, החיילים נאלצים לסגת אל החוף דנקרק שבצרפת. הם מחכים שם לפינויים לבריטניה. בד בבד, עם השהייה על החוף וההתמודדות, נאלצים להתמודד עם ההפצצות של מטוסים גרמנים.

דוסון (מארק ריילנס) הוא מוביל את הסיפור השני. בבעלותו של דוסון ספינה וממשלת בריטניה שולחת אותו לחלץ את החיילים. והוא נשלח על ידי ממשלת בריטניה לחלץ אותם. לדוסון מצטרפים הבן וצוער ים צעיר.

פרייר (טום הארדי) נשלח למשימת החילוץ האווירית מתוך שלושה טייסים. מטרתם היא להגן על תעלת למאנש מהמפציצים הגרמנים שיפציצו את הספינות הבריטיות.

הדבר המפתיע בסרט הוא הסאונד, מצד אחד, הסאונד בסרט שהוא לא מדובר – יריות, תותחים, הוא מחריש אוזניים, כמעט עד מצב בלתי אפשרי. ומצד שני, בסרט אין כמעט דיאלוגים, רובם מכילים מעט מאוד מילים. נולאן נתן מקום גם לניצבים בסרט – הצופה לא מתעסק בשאלה, מי שחקן ראשי ומי לא. מכיוון שאין לזה מקום. החשוב הוא התוכן של הסרט ולזה מקדיש נולאן משמעות.

העיסוק בנאצים או במלחמת העולם השנייה כמעט ולא קיים. נולאן הקפיד שהמילה נאצי לא תוזכר בסרט ושבעצם לא תהיה התעסקות בשאלת מלחמת העולם השנייה אלא בשאלת ההישרדות, בשאלת האחווה בסרט. בעקיפין, סיפור החילוץ תרם להרגשת השליחות של בריטניה למלחמת העולם השנייה.

מסקנה: כריסטופר נולאן לא מחפש מותג אלא איכות. הוא רוצה להותיר שאלות פילוסופיות בפני הצופים, שאלות שאולי יחזרו איתם מאוחר יותר לביתם וייתנו עוד נדבך לסרט. על כן דנקרק הוא אחד מאותם סרטים מומלצים שגורמים לך לחשוב.

ועכשיו לעניין החשוב באמת; תסריט והפקה: כריסטופר נולאן האגדי. שחקנים: ג'יימס ד'ארסי, מארק ריילנס, קיליאן מרפי, טום הארדי וקנת בראנה.

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה