מחלף בית דגן – סיפור שאינו נגמר



עיריית ראשון לציון מתנגדת לכוונת חברת נתיבי ישראל לבנות רק חצי מחלף בצומת בית דגן העמוס. ראש עיריית ראשון לציון, דב צור: "חצי עבודה תהיה בכייה לדורות"

 עיריית ראשון לציון נגד הצעת התכנון למחלף בית דגן. כבר למעלה מעשרים שנה שמנסים בחברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) לתכנן מחלף בצומת בית דגן. הצומת ממוקם על כביש 44, המוביל מרמלה לכיוון תל אביב, ועל כביש 412 המוביל לראשון לציון, נס ציונה ורחובות מדרום ואור יהודה ויהוד מצפון, כולל ירידה לכביש 1. החלופה התכנונית האחרונה כוללת הקמת מחלף עילי רק מעל כביש 44 והותרת כביש 412 מצפון לדרום כצומת מרומזר. עוד בהצעה, הקמת טרמינל לתחבורה ציבורית מתחת לפני הקרקע, כזה אשר יחייב את הנוסעים לרדת ולעלות למפלס תת הקרקע כדי להשתמש בתחבורה ציבורית.

צומת בית דגן הינו אחד מהצמתים המרכזיים במערכת הכבישים הארצית וצומת חשוב במיוחד לעיר ראשון לציון. עקב נפחי התנועה הרבים בצומת, משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, מנסה כבר משנת 1993 לתכנן מחלף שיתאים לנפחי התנועה הצפויים, אך עד היום לא נמצאה חלופה מתאימה וגם החלופה אשר נמצאת כעת על השולחן מעוררת התנגדויות רבות.

מעוניינים להתעדכן בכל מה שקורה בעיר? לחצו כאן  ותנו לייק לדף הפייסבוק שלנו.

בשבוע שעבר נערך דיון בהתנגדויות במועצת התכנון הארצית. עיריית ראשון לציון, אשר הייתה בין המתנגדים, מתנגדת נחרצות לתכנון המוצע. לדברי ראש העירייה, דב צור, החלופה המוצעת מתעלמת מהעובדה כי כבר היום מדובר באחת מהיציאות העמוסות ביותר מהעיר. על פי התכנית המוצעת, ועל רקע הכוונה להקים קו רכבת קלה באזור, בשנת 2030 צפויים לעבור בכביש 412 בשעת שיא בבוקר כ-2,850 כלי רכב, בעוד שעל פי עיריית ראשון לציון, הצפי עומד על כ-4,000 כלי רכב, כאשר כבר היום עומד נפח התנועה על 4,000 כלי רכב בשעת שיא בוקר. עוד אומרים בעירייה כי הפתרון המוצע לתחבורה ציבורית במפלס תת הקרקע הוא מיושן ואינו עונה על דרישות תחבורה ציבורית מודרנית וכמות הנוסעים הצפויה בשנת 2030.

בעירייה בעיקר מתרעמים על העובדה כי התכנון לא לוקח בחשבון את הפיתוח המואץ של שכונות מגורים בעיר, כ-7,500 יחידות דיור בשטח מחנה צריפין המתפנה ועוד כ-10,000 יחידות דיור בשכונת נחלת יהודה. צור: "זו ממש חלמאות. הקמת מחלף חלקי – תוך דילוג מעל צרכי העיר הרביעית בגודלה בישראל - תהיה בכייה לדורות ולא תפתור את בעיות התחבורה של האזור. ראינו את משך הזמן שלוקח לתכנן ולהקים מחלף בישראל, אי אפשר לעשות פה חצי עבודה. צריך למחלף את כל כיווני התנועה כבר היום". גם הרחבת כביש 44, כביש אשר אמור לשרת את תושבי השכונות החדשות על שטח מחנה צריפין – תקועה עקב התנגדויות ואי הסכמות על חלופות התכנון. על פי המצב כרגע, כל דיירי יחידות הדיור החדשות, אשר צפויות להתאכלס בעוד כשלוש שנים וחצי, יאלצו להשתמש בתשתיות הכבישים הקיימות והדבר צפוי לגרום לעומסי תנועה כבדים עוד יותר.

צור: "המדינה שמה את הרגל על הגז בכל הקשור להאצת בנייה למגורים, אך לא מצליחה להוציא העגלה מהבוץ בכל הקשור לפתרונות התחבורתיים – שאמורים ללכת יד ביד עם הקמת השכונות".

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, שוחח בנושא עם שר התחבורה ישראל כץ, אשר הודיע כי  יבחן את הנושא. בעירייה לא מסתפקים רק בהרחבת כבישים והקמת מחלפים ופועלים לקדם את הקמת הקו החום של הרכבת הקלה באמצעות חברה עירונית משותפת שתוקם יחד עם רמלה, לוד ובאר יעקב. המהלך זכה לברכת שרי האוצר והתחבורה וכעת מועברות טיוטות להעברת החלטת ממשלה בנושא, שתאפשר לעיריית ראשון לציון להקים ולתפעל את הקו החום בכוחות עצמה. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה