תאונות ספורט ואחריות מכון הכושר בנזיקין



רבים מאיתנו מקבלים החלטות לשינוי הרגלים כמו תזונה בריאה, ופעילות ספורטיבית. אז לפני שרצים להירשם למכון הכושר הקרוב, יש כמה דברים שעלינו לדעת על תאונות ספורט בחדר כושר.

אחריות מכון הכושר:

אחריות המכון לנזקי המתאמנים אינה אבסולוטית ובטרם ההכרעה, בוחנים בתי המשפט, כל מקרה לגופו ומכריעים בסופו של יום בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה.

לא מדובר ברשימה סגורה של נושאים, והם מוגדרים, בין היתר, בחוק רישוי עסקים[1], חוק הספורט[2], חוק מכוני הכושר[3] וחוקים נוספים. כאמור לעיל, במקרה של אירוע נזיקי במכון הכושר, יבדוק בית המשפט כל מקרה לגופו.

באחריות מכון הכושר, בין היתר, לדאוג לסביבת אימון בטוחה, תקינות המתקנים, שילוט מתאים המזהיר מפני סכנות המכשיר הספציפי, והוראות על השימוש במתקן. אך לא די בכך, על מכון הכושר לספק מדריכים, אשר יתאימו לכל מנוי את התוכנית המתאימה למצבו הבריאותי וינחו את המתאמנים בעבודתם על המכשירים השונים.

לעניין מדריכי הכושר, למשל, נפסק, בת.א. 38407-07 גריצמן ואח' נ' מכון כושר "ניר עוז" בע"מ ואח', כי בהתאם לחוק מכוני כושר, עולה, כי קיימת חובה בהימצאות מדריך, אולם לא קיימת חובת השגחה אישית צמודה של מדריך במהלך האימון. בעניין זה, דחה בית המשפט הנכבד תביעה לפיצויים של מתאמן בגין נזקי גוף,אשר נגרם לו במהלך אימון, בעת ביצוע תרגיל של דחיקת משקולות במשקל של 100 ק"ג בשכיבה, ובאותה העת, לא עמד המדריך לידו.

במקרה אחר, בת.א. 1817/05 נחמה בורנשטיין נ' מכבים מרכז בע"מ מצא בית המשפט את מכון הכושר אחראי ל-60% מנזקי המתאמנת, אשר נפלה בעת שעשתה שימוש בהליכון, מאחר ולא הוסבר למתאמנת כראוי אודות שרוך הביטחון אשר מפסיק את פעילות המכשיר בעת הצורך. בית המשפט הטיל על המתאמנת אשם תורם בשיעור של 40%, משום שלאור התדרוך הכללי אשר קבלה מהמדריך, היה עליה להיזהר. 

על מכון הכושר, לדאוג לכך, כי בטרם יתחיל המתאמן בפעילות ספורטיבית, ימציא למכון אישור רפואי על מצבו הבריאותי וכי הוא רשאי להתאמן במכון הכושר ו/או אם ישנם הסתייגויות על הפעילות כאמור.

בעניין, ת.א. 10171/00 ד"ר קרימנשסקי בן ציון נ' קאנטרי קלאב כפר סבא ואח', נדחתה תביעתו לנזק גוף, של מתאמן, אשר לקה באירוע לבבי, בעת שעשה שימוש באחד המכשירים במכון הכושר. אחת מטענותיו של המתאמן הייתה, כי בעת ההרשמה, לא התבקש להביא אישור רפואי כנדרש. במקרה זה נפסק, כי המתאמן לא הצליח להוכיח את הקשר הסיבתי בין הפרת חובתו של מכון הכושר לדרוש אישור רפואי, לבין האירוע הלבבי והנזק אשר נגרם.

במקרה אחר, ת.א. 1713-09-08 אבוטבול נ' אגד - תחבורה ציבורית בע"מ, נפסק, כי הצורך באישור רפואי הינו מהותי, ואילו היה מכון הכושר מקפיד על קיומה של דרישה זו בעת קבלת המתאמן למכון הכושר, יש להניח, כי התאונה הייתה נמנעת וכלל לא מתרחשת. באותו מקרה, קבע בית המשפט, כי אילו היה ניגש המתאמן לקבל אישור רפואי, סביר להניח, כי היה מקבל תעודה רפואית מסויגת, אשר מגבילה את המאמץ שיכול להפעיל על הכתף, ובאופן זה, לא רק שמכון הכושר היה מקפיד לאסור על המתאמן ביצוע תרגילים לכתף, אלא שגם המתאמן עצמו היה נזהר מפני הסכנה בביצוע תרגילים מסוג זה. במקרה זה, קבע בית המשפט, כי שיעור אשמו התורם של המתאמן, עומד על 30%.

אחריות המתאמן:

כמו בכל תביעה אזרחית, גם בתביעה נזיקית נגד מכון כושר, חובת ההוכחה היא על המתאמן, מתוקף הכלל "המוציא מחברו עליו הראיה".  כלומר, על התובע להוכיח את קרות האירוע אשר גרם לנזק, והנזק חייב להיות תוצאה של רשלנות מכון הכושר, והוכחה כי נהג באופן שמכון כשר סביר לא היה נוהג.

 

טענות הגנה של מכון הכושר:

במקרה של פציעה ותביעה לבית המשפט, תעמוד למכון הכושר, בין היתר, טענת "הסתכנות מרצון", שכן, כל מתאמן המגיע למכון הכושר, חושף עצמו במודע ומרצון לסיכון. מנגד, יוכל לטעון המתאמן, הנפגע, כי חרף הסתכנותו מרצון, נהג מכון הכושר בחוסר זהירות כלפיו ולא נקט באמצעי בטיחות נאותים, כפי שמוגדרים בחוק, על אף הסתכנותו מרצון.

 

טענת הגנה נוספת, יכולה להיות טענת "אשם תורם", אשר במקרים מסוימים יכולה להגיע לכדי 100% ולפטור את מכון הכושר מאחריות לנזקי המתאמן הנפגע. במקרים אחרים, יקבע בית המשפט את שיעור האשם התורם של הנפגע, ויפחית אחוזים אלה מסך הפיצוי אשר נקבע.

חשוב לציין, כי גם המתאמן עצמו, חייב בחובת זהירות כלפי עצמו, ועליו להימנע מיצירת סיכונים מיותרים ולהישמע להוראות בטיחות.

 

כמה עצות פרקטיות במקרה של פגיעה:

  • במקרה של פגיעה, ועל מנת להוכיח את קרות האירוע ואחריותו של מכון הכושר לנזק, חשוב לדווח למדריך הכושר על הפגיעה, ובמידת האפשר למנהל המכון. חשוב מאוד, כי מנהל המכון ימלא דו"ח אירוע מפורט. וחשוב לא פחות, לשמור העתק מקורי מהדוח האמור.

  • חשוב לתעד כמה שיותר פרטים אודות האירוע, לרבות צילום תמונות, ורישום פרטי העדים לאירוע. במידת האפשר, יש לקבל מהעדים כמה מילים בכתב אודות אופן קרות האירוע מנקודת מבטם.

  • נקודה חשובה נוספת, להוכחת קרות האירוע, היא פניה מהירה לקבלת טיפול רפואי במסגרת מתאימה. יש לפרט בפני הרופא המטפל, כי האירוע אירעה במכון כושר ובאילו נסיבות קרה.

  • בנוסף, יש למלא טופס הודעה על תאונה ולקבל ממנהל המכון את פרטי חברת הביטוח.

  • לסיום, מומלץ מאוד לטפל בתביעה מול חברת הביטוח ע"י עו"ד שבקי ומתמחה בתחום נזקי גוף. מאוד לא כדאי לחתום על מסמך כלשהו מטעם חברת הביטוח לפני שמתייעצים עם עו"ד.

 

מאמר זה הינו למידע כללי ראשני בלבד ואינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה