שבחים למוזיאון העירוני בדוח מבקר המדינה



בשבוע שעבר התפרסם דו"ח מבקר המדינה העוסק בשלטון המקומי לשנים 2011-2012. בדו"ח התפרסם פרק אשר עסק בהפעלת מוזיאונים עירוניים, ובין המוזיאונים שנבדקו היה גם מוזיאון ראשון לציון.

במסגרת הביקורת נבדקו היבטים מתחומי הארגון והכספים, התכניות החינוכיות והקהילתיות, יחסי הגומלין בין המוזיאונים למחלקות החינוך ברשויות וכן היבטים של ניהול האוספים במוזיאונים ושימורם. מוזיאון ראשון לציון זכה לשבחים בביקורת, בדגש על פעילותו ביחד עם מינהל החינוך בעירייה להנחלת ערכי המורשת בקרב תלמידי העיר. 
 

מוזיאון ראשון-לציון המציג את תולדותיה של ראשון-לציון, שוכן במבנים מימי ראשית המושבה וממוקם בכל המתחם ההיסטורי של ראשון-לציון. המוזיאון מציג את סיפורה ההיסטורי של המושבה, ואת הראשוניות שלה כיוצרת סמלי הלאום וכחלוצה בחידוש השפה העברית ובחינוך העברי וכן את החיים במושבה על גווניהם השונים בבית, במשק החקלאי, במלאכה, בחיי התרבות ועוד. תצוגות המוזיאון מבוססות על החומר ההיסטורי העשיר המצוי בארכיון ובאוסף המוזיאון.במוזיאון מבקרים מידי שנה כ-40 אלף מבקרים, כמחציתם הם תלמידים.
 
במסגרת הביקורת התייחס משרד המבקר לפעילות החינוכית במוזיאון וציין כי מוזיאון ראשון לציון מציע לתלמידים להמחיז את תקופת הקמתה של ראשון לציון. פעילויות מסוג זה, כתוב בדו"ח, מאפשרות לתלמידים לקלוט ולעבד מידע ביעילות, מעוררות את סקרנותם ויוצרות עניין. המבקר גם ציין לטובה את שיתוף הפעולה של המוזיאון עם מינהל החינוך בעירייה, שהיה מעורב בייזום התכנית החינוכית "עברית בעברית" לרגל שנת השפה העברית במערכת החינוך.
 
בדרך זו, ציין המבקר, מקדמות מחלקות החינוך את סדר היום החינוכי שגיבשו ומשתמשות היטב במוזיאון ככלי חינוכי חווייתי. עוד ציין המבקר כי עיריית ראשון לציון מחייבת את כל תלמידי גני החובה שבתחומה להשתתף בפעילות חינוכית במוזיאון. על כך נכתב בדו"ח כי בדרך זו הקלו על מוסדות חינוך המעוניינים להבטיח שכל תלמידיהם יבקרו במוזיאון לפחות פעם אחת במהלך לימודיהם. כמו כן, ציין משרד המבקר לטובה את העובדה כי המוזיאון מציע למוסדות החינוך בעיר מחירים נמוכים יותר מאלו הנגבים ממוסדות חינוך מחוץ לעיר, כדי לעודד את ביקוריהם במוזיאון, ואף הציע לערים אחרות לנהוג כך.  
 
ראש העירייה, דב צור, בירך את החברה העירונית, הנהלת המוזאון ועובדיו וכן את מינהל החינוך בעירייה, על השבחים שזכו להם. צור: "בדרך כלל אנו רגילים לקבל הערות בדו"ח ביקורת. נעים לגלות גם מחמאות. יישר כוח לכל העוסקים במלאכה". 
 
נאווה קסלר, מנהלת המוזיאון, אמרה כי למוזאון ראשון-לציון יש שליחות ציבורית חינוכית ראשונה במעלה והיא הנחלת ערכי המורשת של ראשון-לציון, שתרמו תרומה עצומה לעיצוב דמותה של ישראל. בראשון-לציון, בכורת מושבות העלייה הראשונה,  נוצרו דגל הלאום, ההמנון הלאומי "התקוה" והוקם בית הספר העברי הראשון בעולם. תרומתה של ראשון-לציון הינה מקור גאווה לתושבי העיר ולילדיה.
 
חשוב לציין כי תלמידים וקבוצות מכל רחבי הארץ מגיעים למוזאון, לחוויה ציונית היסטורית בלתי אמצעית,ביניהם חיילים, עולים, גמלאים ומשפחות ובשנה האחרונה הצטרפו גם חניכי "תגלית".הציבור המגיע אל המוזאון גדל בהדרגה ואנו ממשיכים במרץ לחשוף את ערכיה של ראשון-לציון לציבור הרחב ולפתוח את המוזאון לקהלים חדשים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה